torstai 19. syyskuuta 2019

ITALIA ROADTRIP: COMOJÄRVI & BERGAMO

Ensimmäinen roadtrip-päivä starttasi lennolla Milanoon, josta otettiin Hertzin vuokra-auto alle ja lähdettiin huristelemaan kohti Comojärveä. Meille piti aluksi tulla pieni Fiat, mutta vuokra-autofirmat tuntien sieltä ei tule ikinä sitä autoa, minkä olet varannut! Loppujen lopuks saatiin ihan sairaan iso Renault ja hetki meitä hirvitytti se, että miten päästään menemään tällä kapeita kujia ja serpentiiniteitä pitkin. :D

Pysähdyttiin ensin Comon kaupungissa pizzoilla ja sitten lähdettiin kiertämään Comojärveä. Meillä ei ollut hirveästi etukäteen suunnitelmia missä pysähdyttäisiin, vaan aina kivan mestan kohdalla päätettiin pysähtyä hetkeksi. Kaikki ruokamestat ja nähtävyydet googlailin matkan varrella.

Yksi asia mikä bongattiin heti Italian teillä oli roskaisuus. Varsinkin isojen teiden varsilla roskia oli ihan hirveästi ja roskapusseja oli kaduilla hirveät kasat odottamassa roskakuskia. Harmitti vähän, että näinkin kaunis maa on vaan roskattu. Ihmiset heitteli autostradalla vaan ikkunasta tölkkejä, muovipulloja ja -pusseja sekä tupakantumppeja.

Toinen asia mitä tuli mieleen tähän alkuun on se, että vaikka sanotaan, että Pohjois-Italiassa kuskit on vähän rauhallisempia, niin se ei muuten pidä paikkaansa! Ihmiset ajoivat ihan miten sattuu, vilkkua ei käytetä, töötti huutaa ja ajetaan takapuskurissa kiinni. Aika vauhdikasta menoa siis! Joillain teillä ei ollut ollenkaan liittymiskaistaa, joten autoja saattoi yhtäkkiä vaan ilmestyä moottoritielle ja kun siinä vaiheessa on vauhtia jo nopeusrajoitusten mukaan 130, niin aika tarkkana saa olla, että ei käy hassusti. Kolareita tuli myös nähtyä teillä monta ja ruuhkat oli aikamoisia. Ruuhkien takia meidän piti jättää välistä muutama kaupunki ja stoppi missä oltaisiin haluttu käydä, sillä tunnin matka saattoi helposti venyä kahden tunnin matkaksi. Lähdettiin liikkeelle yleensä 9-10 aikoihin aamulla ja hotellilla oltiin 20-21 aikaan illalla.

Voin kertoa lisää meidän vinkkejä itse autolla ajamiseen Italiassa myöhemmin!

Huristeltiin hetki pitkin Comojärveä ja pysähdyttiin Domasossa, joka oli aivan ihana paikka!  Tää oli mun ensimmäinen kerta Italiassa ja yllätyin, kuinka ''etelän meininki'' täällä oli. Vaikka oltiin ihan Sveitsin rajalla, täällä kasvoi palmuja ja välillä oli sellainen fiilis, että olisi jossain Espanjassa. Kuvittelin tän Pohjois-Italian aika samanlaiseksi kuin Sveitsi, missä ajeltiin viime vuonna, mutta ei se ihan niin mennyt, vaikka jotkut maisemat oli melkein ihan kuin Sveitsistä.

Domasosta lähdettiin kiertämään Comoa takaisin ''alaspäin'' ja pysähdyttiin Bellanossa, joka on pieni kaupunki Leccon maakunnassa. Bellanossa on Orrido di Bellano -niminen isojen kallioiden välissä oleva rotko, jossa pääsi käymään. Meille kerrottiin, että muutama päivä sitten kävelysillan päälle oli kaatunut puu, joka oli katkaissut kävelysillan ja siten koko reittiä ei pääse kulkemaan loppuun, mutta haluttiin silti käydä katsomassa. Ja onneksi käytiin!

Vähän jalat kyllä tutisi tuolla kävellessä ja varsinkin silloin, kun nähtiin katki mennyt silta neniemme edessä. Paikka oli kyllä kaunis ja oon aina halunnut käydä tuollaisissa ja nyt vihdoin tuli mahdollisuus!

Tää paikka sijaitsi tosi hassusti ison kirkon takana ja aluksi luultiin, että oltiin ihan väärässä paikassa, mutta ei oltu! Jos siis matkaatte Comolla ja etsitte tätä paikkaa, niin se on vähän epätavallisessa paikassa kuin missä ajattelisi tuon olevan. Alla olevassa kuvassa on portaat, mitä pitkin päästiin tuonne ja oikealla näkyy kirkko!

Bellanosta lähdettyämme kello oli jo sen verran, että laitettiin navigaattoriin vaan suoraan hotellin osoite ja lähdettiin ajelemaan kohti Bergamoa, vaikka meidän pitikin vielä pysähtyä Leccossa. Illalla vielä kuuden jälkeen oli ihan hirveät ruuhkat ja varsinkin kaupunkien ja kylien läpi menevät pikkutiet ruuhkautui aika äkkiä, joten matkaan kului kyllä aikaa. Comon itäisempi puoli oli myös aika täynnä tunneleita, joten maisemareitiksi voin suositella länsirantaa. Läntisellä puolella on mm. Villa del Balbianello, missä on kuvattu pätkiä James Bondiin ja Star Warsiin! Siellä olisi ollut huippua käydä, mutta jälleen aikataulut tulivat vastaan.

Saavuttiin juuri auringonlaskun aikaan Bergamoon ja mua jäi vähän harmittamaan, että ei ehditty sen kummemmin käymään kyseisessä kaupungissa. Bergamon vanha kaupunki näkyi hotellin parvekkeelta ja se näytti niin kauniilta, mutta aika ei vaan yksinkertaisesti riittänyt kaikkeen, kun aamulla piti jo aikaisin lähteä ajelemaan kohti Gardajärveä. No, ensi kerralla sitten! Yövyttiin Bergamossa Hotel Excelsior San Marcossa, joka oli mun mielestä ihan jees! Hyvällä sijainnilla, aamupala oli ilmainen ja todella kattava, mutta huoneet aika vanhanaikaisia.

___

Sellainen oli siis meidän eka roadtrip-päivä ja tykkäsin Comojärvestä ja sen kaupungeista ihan hirveästi! Luulin, että Comojärvi olisi se tylsempi versio Gardajärven rinnalla, mutta tykkäsin ehkä Comojärvestä jopa enemmän! Siellä oli huomattavasti vähemmän turisteja ja paikallista meininkiä näkyi tosi paljon.